Sla over naar de inhoud

NHA Gamedesigner

Na het afronden van de LOI Gamedesign, wilde ik me graag verder verdiepen in games en gamedesign. Zo kwam ik bij de NHA terecht voor de thuisstudie Gamedesigner. Deze studie was nu juist gericht op videogames, en een mooie aanvulling op de basiskennis die ik opgedaan heb tijdens de LOI cursus.

Dit zijn de onderwerpen die behandeld zijn tijdens de studie:

  • Game Maker installeren en gebruiken;
  • werken met sprites, objecten en rooms;
  • achtergronden en geluid invoegen;
  • scores bijhouden en de high-score weergeven;
  • levels ontwerpen en toevoegen;
  • ouderobjecten gebruiken;
  • een raamwerk maken en begin- en eindschermen toevoegen;
  • multiplayergames en het gebruik van gezichtsvelden;
  • werken met tijdlijnen, regels, statussen en reactief gedrag;
  • tegen de computer spelen: intelligentie toevoegen;
  • aan de slag met Game Maker Language (GML);
  • gamedesign: uitdagingen, features en balans.

Een van de uitdagingen van deze cursus zou het stukje programmeren blijken, ik heb dan ook veel langer over mijn eindopdracht gedaan dan gepland.

De boeken die gebruikt werden bij deze studie waren een praktisch boek over Game Maker en een theorie boek genaamd Rules of play. Dit laatste boek was een stuk pittiger dan de boeken die bij de LOI aangeboden werden.

Aan het einde van de studie was het de bedoeling dat je aan de hand van een casus een eigen versie van het bekende spel Snake maakte. Na het uitwerken van het spelidee (ik kon mooi het format gebruiken uit mijn vorige opleiding!) was het de bedoeling dat je het spel zou ontwikkelen en programmeren tot een werkend geheel. Dit was nog niet zo eenvoudig! Een idee hebben en dat het goed op papier staat, wil niet zeggen dat je het zo geprogrammeerd krijgt! Vanwege het feit dat dit niet zo eenvoudig was, had ik al bedacht dat een vervolg op het gebied van programmeren niet gek zou zijn.

Het uitgewerkte idee van mijn spel, is hieronder te lezen:

Na een aantal maanden aan mijn eindopdracht gewerkt te hebben, had ik eindelijk mijn spel klaar: MOVE!

Ik heb voor mijzelf weer een handboek gemaakt dat ik altijd als naslagwerk kan gebruiken. Het is een mooie aanvulling op het eerdere handboek wat ik gemaakt heb. En geslaagd met een heel mooi gemiddeld cijfer!

Nu is het zeker tijd om al deze kennis in de praktijk te brengen, en ik ga waarschijnlijk starten om dit toe te passen bij het vak mediawijsheid!

Published inDeskundigheid